Pánevní dno jako svalová květina

(c) Renata Sahani 17.12.2018

obraz je chráněn autorským zákonem, nekopírovat prosím

Pánevní dno jako svalová květina.

Tento příměr používám na svých kurzech cvičení pánevního dna často a ráda. A i když se možná čeká, že bude článek o svalech a komplikacích s jejich poklesem, zkusím začít odjinud. A to od skrytého významu této tajemné květiny. Která je možná spíše orgánem, než svalem. Mají ji ženy i muži a hlavně! Potřebujeme ji spíše k radostem, než starostem!
Tedy ideálně. 

Dnes o pánevním dnu ženském.

Často se o něm dozvídáme pozdě a až ohlásí své potíže. Ale nemusí to tak být. Pojďme si o něm popovídat tak, jak se v ordinaci lékaře nemluví. Podívejme se na něj očima západu, ale i východu.

Mezi námi ženami.

Jak vypadá ta Vaše květina? Tu vpravo nám malovala mladá akademická malířka Jana Zímová a máme ji namísto anatomických modelů pánevního dna, ze kterých spíše mrazí, než by potěšily.

Anatomický atlas jakoby nepobral tu krásu, hloubku, divokost a rozmanitost ...

Nemusíme, ale můžeme využít její moudrost a potenciál

Třeba potom nebude tolik chřadnout, předčasně vadnout ... Skýtá mnohá tajemství a pokud jsou odhalena nezůstává nám za naši námahu se cvičením nic dlužná. Podotýkám, že námahu s velmi příjemným cvičením. Jak až příjemným? To věřím brzy zjistíte. 

Víte, že technikami pánevního dna můžeme zažít až sexuální vzrušení? Pokud jste tantrička, tak to asi nebude žádné překvapení. Stejně jako není překvapení pro mnohé ženy ten neurčitý pocit intuice v místě našeho středu, hráze, perinea. Zkrátka v pánevním dnu. Ale přeci jen pojďme od začátku. Takže kde a proč vlastně pánevní dno máme? Pojďte jej objevit a vyzkoušet tuto svoji květinu opečovat a zalít.

Ale začněme hezky od začátku a od možná fádních faktů, než se ponoříme do témat nezměřitelných.

Pánevní dno je svalová mísa na dně naší pánve.
Někdy se používá výraz nálevka, nebo trychtýř. Mísa překypující ovocem, plná vůní a tajných chutí. Svaly pánevního dna jsou v naší pánvi uspořádány do několika funkčních vrstev a to velmi důmyslně! Do kříže. Dávají našim orgánům v malé pánvi dostatečnou oporu a ochranu. Opěrný kříž, tak se o pánevním dnu hovoří v anatomických atlasech. Stejně je to velkolepý název, že? 
Vznikl z toho, že nejhlubší vrstva svalů se rozprostírá mezi sponou stydkou a kostrčí, tedy zepředu dozadu /zezadu dopředu/, prostřední naopak mezi sedacími hrboly /ze strany na stranu/a nejpovrchovější vrstva, připomíná tvar osmičky a má opět směr zezadu dopředu /zepředu dozadu/. Jsou to naše svěrače.
Takže kříž a nekonečno.
Úctyhodné symboly svalů natolik tabuizovaných jako je pánevní dno.

Ale vraťme se k míse.

Co v ní je?
Co naše pánevní dno nese? Ovocem jsou močový měchýř /jablko/, děloha a pochva /hruška/ a tlusté střevo /banán/. Místo vzniku nového života a místo vstupní brány dítěte na tento svět. Pánevním dnem my ženy rodíme a skrz pánevní dno se milujeme. Od početí k narození. Zázračné místo!

Úkolem pánevního dna je držet, udržet, zadržet.

Nést váhu těchto našich tolik vzácných orgánů a stabilizovat trup. A protože jsou svaly pánevního dna vůlí ovladatelné tedy příčně pruhované, tak musí být také akční. Pružné jako trampolína. Ani málo, ani moc. Ani silné, ani slabé. Ani přetrénované, ani pokleslé. A to si představme, že vývojově se tyto svaly ještě tak úplně nepřizpůsobily naší vzpřímené chůzi. Velké nároky! Tak se držte a čtěte dál.

Udržení moči je téma často diskutované a s pánevním dnem určitě souvisí. Jako by šlo z pohledu západní medicíny jenom o to. 

O to, aby vydrželo a hlavně nekleslo! 

obrazy jsou chráněny autorským zákonem

Vidím to jinak

Pánevní dno jsou bezesporu hmotné svaly. A svaly mají fungovat. Ale jak mohou? Když je nepoužíváme a chceme po nich výkon a tempo, které jim nesedí? No, ono v tom sezení je to vlastně taky. Výraz hluboký stabilizační systém /HSS/ znají velmi dobře fyzioterapeutky a ženy cvičící pilates i jiné moderní směry cvičení. Pánevní dno je jeho součástí. Jeho propojení s dechem /dýchací bránicí/, hlubokými břišními svaly je popisováno jako stabilizační válec uvnitř našeho těla. Ten je dobré mít v kondici a děláme to tím, že se přirozeně pohybujeme, nebo sportujeme. Pohybová všestrannost a chůze jsou pro něj a nás balzám. Sezení a pasivita jej naopak vyřazuje ze hry.

Nyní je tak trochu móda stabilizace. Tento směr fyzioterapie, zde ale není zase tak dlouho. 

Ještě nedávno jsme hmitaly pažemi tam a zpět ve vykrojených cvičebních úborech s froté čelenkou. Byla tady džesgymnastika, aerobik, kalanetika a kde bylo pánevní dno? Pořád na svém místě. V utajení a pro naše tělocvikářky ve škole naprosto nezajímavé. Nebo žeby tabu? 

Žeby náš stabilizační systém vyzkratoval až v posledních letech našim životním stylem? Ztratily jsme stabilitu a svůj střed. Jaký smysl by měla stabilizační cvičení pro stabilní ženy ve stabilním světě? Proč taková spousta žen už "to" nemůže udržet a zadržet? A co? Únik moči a pokles pánevního dna je  věcí pouze naší civilizované společnosti. Moderní medicína zjistila, že se týká bílé rasy, ne tolik černé a žluté. Takže genetika nám dává jasnou zprávu. Takhle to s našim tělem nepůjde. Je třeba něco změnit.

Stabilizovat bychom možná neměli ve fitku a tělocvičně, ale v životě obecně.

Změnou životního stylu. Návratem každá sama k sobě. Ke své ženské, jinové podstatě. Harmonie mezi ženským a mužským ve společnosti by pánevní dno žen jistě ocenilo. Protože květiny si žijí po svém. A nedá se jim poručit.

Takže květina

Kdo se diví, že vadne?
Nedala by se geneticky modifikovat? Urychlit? Nebo vyměnit za umělou? Díky bohu ne. Rodíme pánevním dnem, milujeme se skrz něj a můžeme o něj také pečovat s úctou a respektem, které si zaslouží. Je zdrojem našich emocí a účinným nástrojem hospodaření energie v těle. A jako každá květina i naše dno potřebuje pozornost, něhu, bezpečí a výživu. Nevyživená a nezakořeněná žena, to je obava nejednoho muže.

 

obraz je chráněn autorským zákonem, nekopírovat prosím
obraz je chráněn autorským zákonem, nekopírovat prosím

Svaly jako svaly

To ne. Tyhle svaly jsou vyjímečné, známe z východních cvičebních systémů po staletí jako zdroj. Pumpu. Jako svaly lásky a také prostředek k ovládání energie v těle. Energie, které můžeme říkat třeba životní síla. Naše pánev je místo radosti ze života, vitality, pocitu bezpečí a také plodnosti. S tou nám to v posledních desetiletích také moc nejde. A tak se obraťme k těmto tajemným, schovaným svalům, jež mohou být klíčem nejen ke zůepšení plodnosti.
K technikami nám ženám tak dobře známým. Kdysi dávno ...
To jsem dělala jako malá, říkají často ženy na kurzech. Tohle mi přišlo samo. Konečně doma ...
A při těchto větách si stále a znovu říkám, jak pěknou mám práci a jak si vážím toho, že mohu být u těchto malých a velkých probuzení čehosi, co má daleko k tělocviku těla. 

Co můžu udělat již dnes?

Začněme s tím, co nedělat. Nesedět mnoho, nezvedat těžké věci, nerodit pod tlakem. Zahodit vysoké podpadky a dát si před WC šikovný nášlapný stupínek. Nechodit na malou když nemusím a naopak jít, když musím. Tančit, milovat se s partnerem, mít se ráda a vůbec si naslouchat. Chodit bosky a říkat, co chce být vyřčeno. Potřebujete to zdůvodnit? Přečtěte si náš další článek o Metodě 3x3, o souvislostech chodidel, krku a pánevního dna.

Cvičení jako cvičení

Vtahuju, stahuju a zatahuju.
Jo to dělám pořád. Ale nějak to nepomáhá ... No to se nedivím.
Najít a správně lokalizovat svaly pánevního dna je poměrně těžké a těžké hlavně pro ty ženy, kterým již nefunguje. Které již určité potíže mají. Máme zde několik různých přístupů. A i když jsou z dílny věhlasných fyzioterapeutických směrů, mohou se rozcházet a někdy i si i protiřečit. Jak se v tom ale jako laik vyznat?
Žena, která má mokro v kalhotkách, když si kýchne, nebo pokládá do postýlky dítě. Žena, která má již termín operace aniž by kdy zkusila cvičit často hledaná pomoc zmateně a pod tlakem. Kegelovy cviky z internetu se stávají poněkud krkolomné, když se snažíme ty prsty do véčka secvaknout. Ale čím je secvaknout? Víme čím? A když je cool pan Kegel, tak proč už ne Tyrš? Zase budme švihat nohama sem a tam v pletených návlecích na kotníky? To asi ne, viďte?

Nesprávně pochopené a praktikované cvičení může nadělat více škody, než užitku. Ale tonoucí se stébla chytá a internet světem vládne. A tak děláme špagetky, výtah a pánevní dno stále spí.

Naše zdravotnictví není zrovna nastaveno na účinnou a konzervativní pomoc a operace pánevního dna jsou nabídka rychlého instantního řešení bez vlastní námahy. Ovšem ne pro všechny z nás. Zajímat se o své zdraví se nosí. A pánevní dno i my si to zasloužíme! 

 

obraz je chráněn autorským zákonem, nekopírovat prosím

Akce nebo relaxace

Pocit permanentního stažení pánevního dna až křeč. To může být reakcí na jeho emoční trauma. A tato žena nepotřebuje pánevní dno posilovat, ale naopak uvolnit. Aby bylo opět pružné jako trampolína, aby se za chůze pohupovalo a tento rytmus do naší pánve přivedl čerstvou krev, lymfu, vodu. Emoce i energii. 

Stalo se

Emoční trauma pánevního dna, tzv. zamrznuté emoce, mohou být například díky nešetrnému porodu, nástřihu hráze, nešťastnému sexuálnímu zážitku, gynekologické nemoci. A vážnost a hloubku smutku určuje jen ono samo, nikoliv náš názor na tu kterou událost, nebo životní období.

Být expertkou přes vlastní trauma je na kurzech velmi častý příběh.

Spolu se zklamáním, že ono je to v těle stále. A možná je nakonec lepší se od toho všeho odpojit a žít jen od pasu nahoru. Tam dolů se nedívat a ... A nebo sebrat odvahu a ten kontakt navázat. Zadupat si, vykopat z pánve pomocí bioenergetických cvičení vše, co už tam není potřeba. Vytančit, rozchodit. To může být začátek cesty, jak se z ledového království naší pánve stane zase kvetoucí zahrada plná květin, vody, barev a radosti ze života. A o tom naše pánev je. 
Gynekologické potíže jsou příčina i důsledek, našich potíží s pánevním dnem. 

Je to v suchu

V suchu by mělo zůstat naše spodní prádlo, tedy pokud jej ještě nosíme, ale ne květina, která je symbolem pánevního dna zakořeněného a zdravého. Mimochodem kalhotky zaříznuté do třísel proudění čehokoliv v malé pánvi spíš brzdí, než by byly pomocí. Živost, radost, bytí tady a teď. Hojnost a tvořivost. Ty do života přichází samy, pokud dáme do pohybu svaly pánevního dna jeho správným cvičením. Je to jako zavlažovat vyschlé pole. A vodu do těla přivádí velmi jemné a pomalé pohyby, naprosto jiné, než ty, co známe například z fitka.

Tak ze židle! ale pomalu

Takže začnete také cvičit?
Asi z kontextu tušíte, že nepůjde o žádný silový tréning, makání ve vystajlovaném oblečku s potem na čele, které ještě žádnou květinu neotevřelo. Půjde o jemnou spršku vnímavosti ke svalům, jež jsou svéhlavé a moudré zároveň. 

A víte, co je největší odměnou lektorky vedoucí kurz Metodou 3x3?
Zívající žena. S pusou pěkně doširoka.

Je to známka, že přeřadila ze sympatiku na parasympatikus. Že se uvolňuje, ladí na sebe.
A že až si odpočine, přijde jistě ta vlna, ktrá ji vynese ode dna ... kam? 

 

Renata Sahani autorka článku
Renata Sahani autorka článku
zakladatelka Školy pánevního dna a autorka Metody 3x3

Text lze šířit pouze s funkčním hypertextovým odkazem na zdroj, což je tento web www.skolapanevnihodna.cz. Obrazy jsou chráněny autorským zákonem a není dovoleno obrazy ani text upravovat, kopírovat ani jinak šířit.