.

 

 

Škola
pánevního dna

Hlavní stránky školy
Školení nových lektorek
E-mail: info@skolapanevnihodna.cz

Tel.: 608 637 250

Břicho nejsou svaly ... břicho je život

Rozestup břišních svalů - diastáza

(c) Renata Sahani, zakladatelka Školy pánevního dna, autorka Metody 3x3

 

Rozestup přímého svalu břišního, neboli diastáza je stále častěji věcí nejen těhotných žen, ale i mužů a dokonce i dětí. O co jde? Asi každá z nás někdy obdivovala ať již naživo, nebo alespoň na fotce ztv. "pekáč buchet" modela, či modelky. No ženy, pokud jej máte samy, tak klobouk dolů, nebo máte pekáč buchet doma ve své ložnici? Ach :-). 

Všimly jste si, že buchty jsou ve dvou pruzích?

Že má přímý břišní sval levou a pravou část? Co je mezi nimi? Vazivový pruh, kterému se říká "linea alba", v překladu "bílá čára". A ta je ten kámen úrazu.

Vazivo, které drží pravou a levou část břišních svalů pohromadě někdy nevydrží a nadmíru se rozvolní, někdy se rozestoupí zcela.

Vzniká nám tak uprostřed břicha důlek, nebo důlků více, někdy vypouklina.
Nejčastěji se to děje maminkám s rostoucím těhotenským bříškem, ale nejen těm. V těhotenství je to jev vlastně běžný a po porodu mají břišní svaly čas se zase zatáhnout a vrátit zpět. Pokud se tak nestalo do 3 měsíců po porodu, zkuste Vaše bříško ukázat odborníkovi.

 

"Jsme už rok po porodu a stále si někdo myslí, že jsem těhotná, je to trapné",
stěžuje si 38 letá Dominika na kurzu. Manžel mě nutí s tím něco dělat
a starší dcera se mi směje". No tak tohle je velmi typické a časté. 

 

Vlastně bychom ho měly ukazovat a ukazujeme na poporodních prohlídkách, že? 
Realita je ale často jiná. Prohlídka zúžená na kontrolu zdraví našich genitálií se ani gynekoložce nevyplácí. Protože se jí často žena s diastázou břicha za pár měsíců, či let do ordinace vrátí a to s poklesem pánevního dna a únikem moči /tzv. stresovou inkontinencí/.

Ale to už předbíháme souvislosti. 
Jak souvisí diastáza s pánevním dnem a vůbec dechem? 

Naše břicho, respektive břišní svaly jsou opora nejen pro stabilizaci zad a bederní páteře, ale právě také pro dýchací bránici a dolní žebra. Rozestup břišních svalů není tak pouze kosmetická záležitost. Ta ženu často k lékaři přivede. Její bříško nevypadá tak, jak by si po porodu představovala. 

Ale daleko závažnější je díky absenci funkce břicha dysbalance v našem pohybovém systému. Pokud nemá dech oporu ve funkčních břišních svalech, nedojde až dolů do pánve a pánevní dno leniví. Nějakou dobu vše zdá se funguje, ale po pár měsících nepoužívané svaly "zapomenou" svoji úlohu v těle a chřadnou, ochabují, klesají. V případě pánevního dna jsou výsledkem první kapky v kalhotkách při zakašlání, skákání na trampolíně, dobíhání tramvaje. 

Co dělat? Ha. Posílím si pánevní dno! Ale to právě nepůjde bez břicha. Začarovaný kruh potíží nejlépe rozplete trenérka fitnes, fyzioterapeutka, nebo lektorka Školy pánevního dna. A kde začne? U dechu, bránice, tedy také našeho břicha.

 

A jak diastázu poznáme?

Jednak "důlek" uprostřed břicha vidíme. Může být někde okolo pupíku, nebo nad, ale i pod ním. Může být široký na jeden prst, nebo prsty dva, tři i čtyři. Takto se závažnost diastázy medicínsky měří.

Ultrazvukové vyšetření může naše domněnky potvrdit.

Velmi často se diastáza správným cvičením upraví.

Pokud ne, lékaři nám nabízejí možnost operačního řešení, tzv. mřížky, která nezataženou mezeru mezi stranami přímého břišního svalu "zalátá". Toto je nutné skoro vždy, pokud se k diastáze připojila také břišní kýla /hernie/. Je to výhřez nejčastěji střev skrz mezírku mezi svaly ven do podkoží. Tyto stavy patří do rukou lékaře vždy a neváhejte s jejich okamžitým řešením.

Ale i bříško s diastázou může být funkční a plnit svou roli na jedničku. Jde o živost a aktivitu svalů, ne jejich vzhled.

Jaké jsou příčiny diastázy břišních svalů

  • rozvolnění svalů a vazů v těhotenství /hormonální důvody/
  • velké bříško například u dvojčátek
  • fyzicky těžká práce žen
  • snížená elasticita vaziva
  • nebo naopak jeho hypermobilita 
  • nešetrně vedený porod
  • u mužů nesprávné posilování břicha /ještě stále děláte lehy sedy a sklapovačky pánové? :-(/
  • u dětí brzké posazování, nebo naopak znemožnění posazování /děTSká lehátka/

Jak si můžu sama stav svého břicha otestovat?
Položte se na záda, pokrčte nohy v kolenou a zvedněte hlavu. Co vidíte na svém břiše? Vyjela vým v jeho středu "stříška"? Tak to dobré není. Hmatáte si uprostřed důlek když se opět uvolníte? Ale dost léčení přes internet, je čas si zajít na kurz, kde se vám na vaše břicho podívá zkušená lektorka.

Čeho se u diastázy vyvarovat?

  • cvičení podle internetu
  • cvičení přímého břišního svalu, toho, který má tu potíž, cvičit musíme svaly šikmé a hlavně sval nejhlubší /m. transverzus/

Jaké cvičení diastáze pomůže?

  • stabilizační cvičení tzv. core, hlubokého stabilizačeního systému /HSS/

Ale o tom už více na nadstavbovém kurzu Školy pánevního dna v podání naší zkušené lektorky Pilates, Spiral dynamic, pohybové specialistky Jolany Novotné.

Jemnost a pevnost zároveň. Vychází z důmyslného řešení sítě 3 vrstev svalů.

Křehké místo našeho středu není pouze o mechanice svalů, ale také o emocích. Jak se tam cítíme? Otevřené a zranitelné? Za své břicho se stydíme? Nebo jej vnímáme jako zdroj radosti a chuti do života?

 

Emoce v břiše ukryté

Podívejme se na naše břicho i z jiného úhlu pohledu ...

Pohodlně posaďte, zavřete oči a položte si na břicho své dlaně ... Co cítíte? Život? Energii? Životní sílu? Anebo prázdnotu a vyhoření? Možná stud, či sevření?

 

"Po porodu se cítím jako vyprázdněná, nemám se svým břichem kontakt",
říká 23 letá Marcela a na kurzu s námi sedí kvůli lehkému úniku moči.

 

Že je břicho náš život, že máme ve střevech druhý mozek intuitivně víme. Několikrát jsme to zažily na vlastní tělo. Například tréma, nebo strach našemu břichu dávají tvrdost a často i obranný tukový polštář. Ať hubneme jak hubneme, pokud se nemáme rády /své břicho nemáme rády/ je tady. Val, které nás chrání před emocemi zvenku i zevnitř a i když si na svůj krunýř stěžujeme, svým životním stylem si jej pěstujeme. 

Rozestup břišních svalů může mít také psychosomatické souvislosti a nepodcěňujme jeho energetický dopad. Ztrácíme těmi místy tolik potřebnou životní sílu, tato naše "díra" není jen svalová. A tak třeba můžeme zkusit začít odsud. Ne hned náročným fyzickým cvičením, ale pohlazením, přiložením dlaně na místa, které naši péči velmi potřebují. Lehké hlazení směrem do středu tento vazivový /lineo albu/ pruh vyživí, prokrví a naladí na aktivitu spící břišní svaly.

Zveme vás na kurz, který není jen pro mladé maminky po porodu, ale všechny ženy, které nejsou spokojené se svým břichem ať již v kterékoliv ze třech rovin /těla, emocí i energie/. Podmínkou účasti není mít diastázu, možná dokonce z venku Vaše bříško vypadá skvěle, ale Vy víte, že ... 

 

"Cítím se jako žena méněcenná", říká 33 letá Jarmila s postavou modelky.
"Vždy jsem kamarádkám záviděla jejich boky a břicho. Chybí mi.
Při tanci nemám co natřásat a čím se chlubit. Jsem moc plochá".
I takto mohou ženy vnímat sebe, svůj chybějící střed. 

 

Práce s emocemi břicha může být a nemusí běh na dlouhou trať. Na kurzu Diastáza - vadí, nevadí?  s Jolanou Novotnou se jich můžete dotknout a dále pokračovat v kurzu Tajemství pánevního dna II. >> s Renatou Sahani, nebo Renatou Altovou, kde budeme naše pod pokličkou skryté a často zamrzlé emoce zvát do vědomí a do ženského kruhu.

Také se podíváme na břicho jako energetické centrum, haru, tantien, či šamanský střed. Na břicho jako místo tvoření nejen života našich dětí, ale našeho života obecně.

Víte, že některé šamanské tradice vnímají pupek jako samostatnou čakru? Speciální a významné nergetické centrum. Vždyť jsme jím byly spojené po 9 měsíců s naší biologickou matkou. Pupečník byl pro nás zdrojem výživy a napojení. Co se s ním stalo po našem narození? Kam jsme jej napojily? Vnímáme se i nadále vyživené a spojené se zdrojem země? 

Renata Sahani, autorka článku

zakladatelka Školy pánevního dna a autorka Metody 3x3
Text lze šířit pouze v délce parexu /jednoho odstavce/ s funkčním hypertextovým odkazem na zdroj, což je tento web www.skolapanevnihodna.cz. Text je chráněn autorským zákonem a není dovoleno jej upravovat, kopírovat ani jinak šířit. Vždy je třeba uvést jméno autorky.

17. února 2019

0
míst
je již obsazeno

Lektorka: pohybová speialistka, letorka pilatesu,  okouzlená spirálami těla
Kurz: bez fungujícího břicha nefunguje pánevní dno, ale i zacvičená diastáza může hezky plnit úlohu opory v těle, třeba je i vidět ..., než operace, to raději zkusíte cvičení, že?
Cena: 1 400 Kč samostatně, 2.900 Kč s Halluxy          Čas: 15:00 – 20:00h
Místo konání: Praha, Loona, Karlín
organizační informace zde >>

číslo kurzu: 034b)

0
/ z 20
míst je obsazeno

OBSAZENO

Pokročilý kurz: patra krku, chodidel a cvičení pánevního dna v rámci HSS pro pokročilé, péče o jizvy, diastázu, pomůcky , zase kousek hlouběji ke svému dnu, motivace a opakování s autorkou Metody 3x3 Renatou Sahani
Čas: 10:00 - 18:00h
Cena: ceník s přihláškou a způsobem platby >>
Místo konání: Praha, Loona, Karlín
organizační informace zde >>
číslo kurzu: 036

 

Kurz je plně obsazen, je možné se hlásit jako náhradnice - napište do poznámky kurzu.

tel: 608 637 250

Darja Janíčková - asistentka přihlášek
Zeptejte se mě. Po - Pá 10:00 - 15:30h
Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely vyřešení vašeho dotazu. Zásady zpracování osobních údajů