Bude Váš kurz? Zeptejte se své lektorky. Záleží na konkrétním kraji, místě konání a počtu účastnic.
Covid19 - pravidla pro kurzy Renaty Sahani dle nařízení vlády najdete zde >>.       

Škola pánevního dna Renaty Sahani

Metoda 3×3 – 1. díl

Nejen o cvičení pánevního dna

(c) Renata Sahani, zakladatelka školy pánevního dna, autorka Metody 3×3

Nás ženy nelze jako patra v nemocnici rozdělit na gynekologii, fyzioterapii, internu. Naše těla oddělit od našich emocí. Žena je celistvá bytost a celistvé musí být i cvičení pánevního dna, pokud má tedy být účinné a pro ženu bezpečné. Pánev je jeden celek. Svaly a klouby pánve souvisejí s ženskými orgány a vše je ovlivněno naší psychikou a energetickým nastavením.

„Lítat“ pouze v pokročilých technikách východních nauk /jóga, tantra/ bez uzemnění a základních znalostí, jak pánevní dno funguje, je zase docela velký risk! Až spojením západního i východního pohledu na cvičení pánevního dna jsem našla, co jsem hledala. 

3 roviny

fyzioterapie – psychosomatika – jóga

Když se spojí, vzniká cosi „nad“ těmito obory. Již na 5000 žen prošlo našimi kurzy – Metodou 3×3 – a většině z nich pomohly najít nejen svaly na dně pánve, ale taky sebe. Své ženské sebevědomí … a tím už se řeší hodně chronických zdravotních potíží samo.

To, že ve svém klíně nemáme pouze svaly, kosti a orgány, víme my ženy nejlépe samy.

Propojení rovin je tedy zřejmé. A co je tou druhou trojkou v našem logu?

3 patra

krk – pánev – chodidlo

Jedno ovlivňuje druhé a pokud pomůžeme jednomu, projeví se to příznivě na dalších dvou. Jak je to možné? S vysvětlením začnu v rovině fyzické. Každá fyzioterapeutka ví, že stav našich chodidel se odráží na držení těla celkově. Svaly v těle fungují v tzv. pohybových řetězcích a pánevní dno souvisí právě se svaly nožní klenby, lýtkem a také se svaly v oblasti krku. Má to tak každý.

Například když vypojíme lýtkový sval ze hry vysokými podpadky, pánevní dno usíná a nefunguje.

Když držíme při sledování televize předsunutou hlavu a postupně se to stane chronickým, pánevní dno opět usíná a nefunguje. Je to jako tahání za otěže. Správné nastavení otěží (držení těla) vede k funkčnímu a živému pánevnímu dnu. Jenže mě na celé věci nejvíce fascinuje to, že jsem tuto souvislost „pánev – krk – chodidlo“, našla i v rovině emoční i energetické.

Metoda 3×3 je tedy takovou mapou,

podle které žena cestuje svým tělem fyzickým, emočním a energetickým a dává do souladu jednotlivé oblasti tak, jak potřebuje. Cesta každé z účastnic kurzu je jiná a každá si prozkoumává souvislosti v jiném pořadí a jinak rychle. Jsem velmi šťastná, že mohu být u toho a jsem průvodkyní žen na cestě ke svému středu, ke svému pánevnímu dnu. A to již více než 10 let. To, že mě na tuto práci přivedly mé vlastní dávné potíže je asi zřejmé. Jak jinak bych se neponořila tak hluboko, respektivě „až na dno“?

Takže v tomto článku začneme prozkoumávat jednotlivé roviny a začneme tou základní, našim fyzickým tělem. V dalších článcích budeme pokračovat rovinou emoční, psychosomatikou pánevního dna a poté energetickou /jógou pánevního dna/. Abychom naše poznatky ucelily a propojily do jednoho celku. Do Metody 3×3.

1. Rovina fyzická
svaly pánve – fyzioterapie – zdravotní cvičení

Cvičení pánevního dna má své fáze a své osvědčené body také ve fyzioterapii. Jaké to jsou? Na našich kurzech se jich držíme. Protože je u pánevního dna velmi důležité především porozumění, jak pánevní dno funguje a také vypadá. Kde je? Jak se chová. Věnujeme se na začátku kurzu vždy pečlivému vysvětlení anatomie a funkce. Ženy si velmi chválí prostorový model pánve s pánevním dnem a pomalu začínají vnímat, že pánevního dno není jen o svěračích, ale že půjde o celou svalovou misku na dně naší pánve. Tady je v bodech naše cesta k objevení pánevního dna.

  • edukace: vysvětlení anatomie a funkce pánevního dna
  • navázání kontaktu se svou pánví
  • dovednost svaly pánevního dna relaxovat
  • nácvik izolovaného stahu bez pomocných svalů
  • brániční dýchání a úloha pánevního dna
  • lokalizace svěračů a všech 3 vrstev pánevního dna
  • nabídka technik, které podpoří aferenci /podněty/
  • nácvik používání pánevního dna v běžných denních činnostech a při sportu
  • zapojení pánevního dna do celku hlubokého stabilizačního systému /HSS/
  • vysvětlení 3 nejčastějších typů močové inkontinence

Cvičební systémy, které tuto rovinu reprezentují
zdravotní cvičení, fyzioterapie, pilates, techniky HSS, kostrčový syndrom, cvičení paní Mojžíšové

Moje vzděláni k této rovině
vystudovaná fyzioterapie a veškeré v ČR dostupné postgraduály zaměřené na pánev, močovou inkontinenci a cvičení v gynekologii – o mě >>

Na našich kurzech cvičíme na základě nejmodernějších poznatků západní medicíny v oblasti pánevního dna a pánve jako takové. Na začátku kurzu si vždy vysvětlíme anatomii, uděláme si jasno v tom, jak pánevní dno funguje teoreticky. Používám k této části krásné, na zakázku malované výukové obrazy od mladé malířky Jany Zímové. A už to úvodní ženské „jééééé, to je krásné“ začíná vytvářet ten nejdůležitější moment kurzu , předpoklad správného cvičení. A tím je kontakt. My se zkrátka musíme do svého pánevního dna zamilovat, navázat s ním pozitivní vztah /edukace/.

Ženy si také vyzkouší své pánevní dno přes oděv nahmatat. Bez kontaktu sama se sebou jsou podle mé zkušennosti veškeré do detailu propracované cviky a sofistikované metodiky marné … .

Začíná vlastní cvičení. Jenže kde to své pánevní dno ve svém těle hledat? Začíná proces. Praktická výuka objevení všech 3 vrstev pánevního dna. Sdílení zážitků s ostatními ženami bývá výraznou motivací. /pro odbornice: učíme se tzv. izolovaný stah/. Jak časté je překvapení žen, že hýždě nejsou k aktivaci pánevního nutné a vlastně ani žádoucí, že vnitřní stranou stehen si moc nepomůžeme, ale spíš nás to při cvičení mate.

A svěrače má 99% žen opravdu v pořádku :).

Zkoušíme vše jednou, dvakrát, třikrát … Proložíme teorií o provázanosti pánevního dna s patrem krku a chodidel. A ženám se začínají věci spojovat. Potíže s pánevním dnem ihned po operaci haluxů? Únik moči po vytržení mandlí? Krk – pánev – chodidlo, ono to opravdu spolu souvisí … .

V této fázi cvičení je velmi důležité umět pánevní dno také relaxovat a vyvrátit nejčastější omyl, že ženy s poklesem své pánevní dno relaxovat nepotřebují. Bez realaxace není aktivace a u ženského pánevního dna to platí dvojnásob.

Následuje opět prožitkem i teoretickým vysvětlením nácvik  bráničního dechu. Objev, že se dá pánevním dnem dýchat je pro mnohé ženy tak fascinující, že často už po této zpravidla závěrečné dopolední části jsou naprosto spokojené a své pánevní dno vnímají. V rámci práce s dechem se ale již dotýkáme i do roviny emoční a zkoumáme zda, jak a proč ve svém životě „dýcháme, či naopak nedýcháme“. Znáte ty věty: „nechte mě už konečně nadechnout“, “ já bych si tak potřebovala vydechnout“ … A hledáme, jaké emoční vzorce okolo dechu měla naše máma, babička … Dech považujeme v bioenergetice za jednoznačný barometr našeho emočního rozpoložení, který vládne svalové mechanice. Teoreticky si vyjasníme souhru obou bránic (dýchací a pánevní) a uděláme si krátkou sebediagnostiku dechu z pohledu psychosomatiky.

Do fyzické roviny rozhodně patří i vysvětlení a praktický nácvik, jak používat pánevní dno v běžném životě -při sportu, domácích pracech, zvedání těžkých věcí… a hlavně v krizových situacích (kýchnutí, kašel, smích).

Posledním tematickým soustem je zvládnutí zapojení pánevního dna do širších souvislostí, zapojení pánevního dna do HSS /hlubokého stabilizačního systému/.Ženy znají často tento pojem z pilatesu, powerjógy, ale neumějí jej správně používat. Já osobně vsázím na teorii, že pánevní dno je balanční sval a používám ke cvičení overbaly, že pánevní dno miluje izometrii /aktivitu bez zkrácení/ a cvičíme pomocí různých protitlaků například s šátkem, o zeď a podobně. Zapomeňme už konečně na stisk překřížených nohou! Proč? Přijďte na náš kurz a uvidíte!

Fyzickou rovinu zakončujeme ukázkou veškerých na našem trhu dostupných zdravotních pomůcek na „posilování pánevního dna“. Vysvětlujeme si způsob jejich použití a často končíme u toho, že Venušiny kuličky se nám líbí nejvíce ze všech :-).

Na podporu aference (podnětů ze svého pánevního do mozku) ženy dostávají spoustu typů od masáží, přes doporučení na koupelové soli, rašelinové zábaly a podobně – nazývám tuto fázi „malé ženské lázně“.

A nejsem si někdy jistá, zda tato fáze není nakonec ta nejdůležitější :-).

Ve fyzické rovině jsem za léta praxe pochopila, že síla je v jemnosti a mě osobně je blízký trend vnímat v těle mnohem více fascie, vazy, jejich prokrvení a živost …, než se zaměřovat izolovaně pouze na svalový dril.

Osvěta – je potřeba rozumět a být informovaná

Na kurzu dáváme prostor vysvětlení velké spousty omylů z laických článků na internetu, ženám to otevírá postupně oči a dostávají prostor pro své osobní dotazy. Osvěta okolo cvičení pánevního dna je moje srdeční záležitost. Když jsem s ní před 10 lety začala, byla jsem považovaná za mírně neslušnou. Ve fitness centrech a jóga centrech nebyli ochotní zařadit tyto cvičební lekce a tabu vládlo i českými vodami také ve fyzioterapii. /vyjímkám děkuji – například Rehaspring, Ostravský koncept…/.

Dnes je snad situace poněkud lepší, nicméně podle reakcí a otázek žen na našich kurzech opravdu jen poněkud.

Jaké emoce naše pánevní dno skrývá?

Čtěte dál celý seriál článků o Metodě 3×3.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *